سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

فتنه سید حسنی قلابی در عراق

پس از سقوط رژیم صدام در عراق و عدم ثبات در کشور و هم‏چنین باز شدن فضاى سیاسى و مذهبى بازار گروه‏ها وفرقه‏هاى به اصطلاح عوام گرایانه و مدعیان دروغین ارتباط و نمایندگى امام زمان(عج) در این کشور رونق پیدا کرده ومتأسفانه تعدادى از مردم عوام را نیز گرد خود جمع نموده و داراى مریدان و هواداران کثیرى شده‏اند. یکى از این‏گروه‏ها به رهبرى محمود حسنى الصرخى مى‏باشد. وى از شاگردان و مقلدین شهید صدر بوده که پس از سقوط رژیم عراق از جریان صدر جدا شده و به‏عنوان یک جریان‏سیاسى و مذهبى فعالیت خود را آغاز مى‏نماید. وى در استان‏هاى جنوبى عراق داراى طرفداران و مقلدینى بوده وهمانند جریان صدر با حضور اشغالگران در عراق مخالف است. این جریان در بغداد و برخى استان‏هاى جنوبى داراى‏دفاترى است و تاکنون به مناسبت‏هاى مختلف از جمله اعلام مخالفت با حضور اشغالگران در عراق و هم‏چنین‏حمایت از مرجعیت سیدحسنى تظاهرات‏هایى را برگزار کرده است. حسنى کیست؟ محمود عبدالرضا محمد لفته الخفاجى معروف به سیدمحمود حسنى الصرخى، متولد 1963 کاظمین، فارغ التحصیل‏دانشکده مهندسى بغداد در سال 1987 میلادى، متأهل و داراى چهار فرزند پسر مى‏باشد. از لحاظ شخصیتى فردى باتفکر، قوى، نترس، جسور و گوشه‏گیر است که چندان تمایلى به روابط شخصى ندارد. وى در زمان رژیم گذشته دستگیر شده و در زندان ابو غریب بازداشت مى‏گردد که پس از سقوط رژیم صدام، از زندان‏متوارى مى‏شود. دفتر اصلى این جریان که تا قبل از آن توسط امن العام تعطیل شده بود در کربلا و برخى از استان‏هاى‏جنوبى و بغداد راه‏اندازى مى‏گردد و با وجود این‏که این طیف از گروه صدر جدا شده است دفاتر آن به‏عنوان یکى ازپوشش‏هاى مقتدى صدر به شمار مى‏رود.

این جریان بعلت فعالیت‏هاى گسترده در استان‏هاى دیوانیه و نجف داراى‏پایگاه مردمى بوده که در حال افزایش مى‏باشد. محل زندگى حسنى در شامیه (بین دیوانیه و نجف) است و به جهت‏عدم شناسایى، وى هر بار از یک خط تلفن استفاده مى‏کند. حمایت حسنى و طرفدارانش در مقطع درگیرى جیش المهدى، از مقتدى صدر موجب گردید درمیان هواداران مقتدى‏به فردى انقلابى معروف شود. تحصیلات نامبرده در سال 1987 میلادى از دانشکده مهندسى بغداد فارغ‏التحصیل و در یک دفتر مهندسى عمران واقع درکاظمین مشغول بکار شد. در سال 1994 میلادى پس از این‏که به خدمت سربازى فراخوان مى‏شود وارد مدرسه‏علمیه قوام و پس از آن به‏مدت یکسال به مدرسه المهدیه منتقل مى‏گردد. وى از محضر اساتید و مراجع حوزه علمیه‏نجف مانند شیخ محمد اسحاق فیاض، شیخ مرتضى بروجردى، شیخ على غروى، آیت‏الله سیستانى و سیدمحمدصدر دروس حوزوى را در سطوح مختلف کسب مى‏کند و سپس اقدام به تدریس دروس حوزوى مى‏نماید. تألیفات نامبرده با انتشار عناوین 138 مورد از تألیفات و نوشته‏هایى که مدعى است آن‏ها را نگاشته است خود را یکى ازصاحبان قلم در عرصه‏هاى فقهى و دینى عنوان مى‏نماید که با فرض صحت این ادعا و با بضاعت دانش وى به نظرنمى‏رسد از بار علمى خاصى برخوردار باشد بطورى که حجت‏الاسلام کورانى که از محققین و پژوهشگران حوزه‏علمیه قم مى‏باشد در خصوص کتابى که حسنى در خصوص دجال نوشته اظهار مى‏دارد: من این کتاب را که به جنگلى‏آشفته و متناقض است خوانده‏ام »دجال« اصطلاحى است که از سوى الصرخى براى هر کس که مخالف عقاید وى‏باشد به کار مى‏رود و جالب آن است که این صفت حتى شامل آن دسته از مراجع تقلیدى که حضور در انتخابات عراق‏را لازم دانستند نیز مى‏شود. البته بعضى از نوشته‏ها نیز در مقام مقابله، مناظره و پاسخگویى به منتقدینش بوده است که‏در زیر به مواردى از عناوین، اشاره مى‏گردد: - الفصل فى القول الفصل: الصرخى در این کتاب به نقد و بررسى کتاب »القول فى احکام الخل و الریاضیات للفقیه« وضعف علمى شیخ محمد یعقوبى (از شاگردان شهید صدر ثانى که اندکى پس از سقوط صدام از جریان مقتدى صدرجدا شده و حزب فضیلت را تأسیس نمود) پرداخته و به 35 مورد از خطاهاى شیخ محمد یعقوبى اشاره کرده است. - رساله فى النجاسه الخمر: در این کتاب در خصوص تفسیر و تحلیل ترکیبات مشروبات الکلى و علت نجس شدن این‏موارد بحث کرده است. - الشب المستحکمه: در این کتاب شیخ محمد یعقوبى و دفتر صدر در مسجد الراس به‏صورت تند نقد شده‏اند. - المنهج الواضح: این کتاب در خصوص عبادات بحث کرده و مباحث اجتهاد، تقلید و روزه به‏صورت کتاب‏هاى‏جداگانه‏ایى از آن چاپ و منتشر شده است. - الرسایل الاستفتاییه: این مجموعه از هشت رساله جداگانه که در خصوص موضوعات مختلف مانند معرفى خود،فعالیت در حوزه‏هاى علمیه، تشریح شکل‏گیرى وهابیت و رهبران آن، مسائل فقهى تقلید، اجتهاد و... تشکیل شده‏است. - کتب دیگرى چون الفکر المتین، منهج الاصول، العبادات فى شهر رمضان و التکامل الاجتماعى، ریاح المنافقین واهل النفاق دایمه، المنطق و اصول الفقه، الرساله الاستفتاییه، العاشره، الثوره الحسینیه و الدوله المهدویه، من هم‏الوهابیین، اختلافات امتى رحمه، على وولایه الشام از دیگر تألیفات الصرخى مى‏باشد. وکلاء و مقلدین پس از اعلام موجودیت و فعالیت گروه، وى نفراتى را به‏عنوان نماینده شرعى خود در مناطق مختلف منصوب‏مى‏نماید از جمله: الف) عادل عبدالحسین دخیل البدیرى: از وکلاى حقوق شرعى وى در شهر شامیه واقع در استان دیوانیه که از منابع‏امن العام سابق بوده است. ب) حیدر صخره عبدالحمزه: از مقلدین وى و ساکن ناحیه الصلاحیه از توابع شامیه مى‏باشد که در سال 2001 میلادى‏به جمع شاگردان دروس حوزه الصرخى پیوسته و قبلاً از منابع امن العام سابق بوده است. ج)احمد یحیى شاکر الموسوى: ساکن صوب الصغیر از توابع شامیه مى‏باشد وى قبلاً از مقلدین آیت‏الله سیستانى‏بوده است. د) حیدر عبد على عبدالحسین عبدالرضا الظالمى ه) عبدالحسن جبر حمزه عبیس الشبلى ز) نماینده صرخى در کربلا فردى روحانى بنام سیدضیاء و در بصره شخصى بنام سیدصادق مى‏باشد که مطرح است‏وى با انگلیسى‏ها مرتبط است و در جریان آشوب اخیر کربلا و تخریب حسنى (رسوا کردن حسنى در کربلا)بنا به‏اظهار حسناوى (نماینده مقتدى صدر در فرات) صالح مطلک (تئوریسین اهل سنت و معاند شیعه) چندگونى پول‏براى سیدصادق فرستاده است. دیدگاه‏هاى حسنى نامبرده خود را مجتهد اعلم زنده در نجف و خارج نجف و ولایت فقیه مطلق و غیرمتجزى معرفى کرده و بر همین‏اساس به اعتبار این‏که وى مجتهد اعلم زنده است بر وجوب عدول مکلفین از تقلید مجتهدین دیگر حتى مقلدین شهیدصدر و تقلید از خویش فتوا داده و تأکید کرده مادامى که مجتهد اعلم وجود دارد تقلید از او واجب و غیر از آن جایزنمى‏باشد و اگر کسى از مراجع اعتراضى دارد حاضر است که مناظره و مباحثه کند. وى معتقد است براى تعجیل در ظهور باید با افراد فاسد و شرور ارتباط برقرار کرد و از ایشان یارى طلبید و از افرادمتدین باید قطع امید کرد. تاکنون مطالب مختلفى از مشارالیه که شامل اقوال و نصایح او مى‏باشد، تحت عنوان آیت‏الله‏العظمى السید محمد الحسنى الصرخى چاپ و منتشر شده است. اظهار نظرها و موضع‏گیرى شخصیت‏ها ادعاهاى مختلف نامبرده موجب بروز واکنش از سوى برخى از شخصیت‏ها و روحانیون گردید و همین امر تنش‏هایى‏را نیز میان دو طرف به‏وجود آورده است از جمله: - دفتر آیت‏الله سیدکاظم حائرى در پاسخ به تحرکات حسنى با صراحت اعلام کرد که اعتمادى به او نیست. این دفترهم‏چنین اضافه کرد: از نظر آیت‏الله حائرى سیدمحمد الحسنى الصرخى مجتهد نیست و ایشان به وى اعتمادى‏ندارند. - حجت‏الاسلام على کورانى نیز در یک مصاحبه تلویزیونى از شبکه الکوثر، ادعاى حسنى مبنى بر اطاعت همه‏جهانیان از وى را قابل تأمل دانسته است. ایشان پس از برخورد تند هواداران حسنى در واکنشى به مصاحبه پخش شده‏از شبکه تلویزیونى کوثر اعلام نمود: »من در این برنامه مطلب خاصى نگفته‏ام، تنها به این نکته اشاره کردم که الصرخى‏ادعا کرده که »امام مهدى(عج) به وى امر کرده‏اند که مرجع تقلید تمامى جهانیان باشد و لذا بر همگان فرض است که ازوى اطاعت کنند« در حالى که طرح چنین ادعاى بزرگى طبق روایات وارده نیاز به اثبات معجزه دارد. ایشان با اشاره به‏این‏که محور این برنامه بررسى ادعاهاى یک فرد مدعى ارتباط با امام مهدى(عج) بنام احمد الحسن الیمانى در جنوب‏عراق و دروغ‏پردازى‏هاى وى در سایت اینترنتى‏اش بوده و نه شخص الصرخى، گفت: موضوع را دستاویزى قرار داده‏تا که به هوادارانش بقبولاند که اینجانب در برنامه مذکور به وى توهین کرده‏ام. - شیخ محمد یعقوبى با جناق حسنى و رئیس حزب فضیلت عراق در خصوص وى عنوان نموده: حسنى از ایام‏جوانى همین ادعاها را داشته و مدام اظهار مى‏نموده که خواب دیدم و یک دفعه عمامه سیاه گذاشته و آن‏را ناشى ازهمین ادعاها مى‏داند. وى معتقد است پیروان حسنى تعدادى افراد افراطى، خشک و احمق مثل خوارج مى‏باشند واحتمال هدایت انگلیسى‏ها به‏صورت غیرمستقیم در این جریان وجود دارد. - سیدعلى بغدادى یکى از روحانیون معروف عراق نیز در خصوص وى گفته است: در سال 1384 حسنى ادعا مى‏کردامام زمان خواهان ازدواج با خواهر من است! - سیدمرتضى قزوینى امام جماعت صحن مطهر امام حسین(ع) به‏صورت غیرمستقیم مطالبى علیه جماعت حسنى‏مطرح کرد و اظهار داشته: عده‏اى شیاد جمع شدند و مراسم‏هایى برگزار مى‏کنند که مردم نباید گول آن‏ها را بخورند. اقدامات طیف حسنى - در پى انعکاس نظر حجت‏الاسلام کورانى از شبکه الکوثر در خصوص شخص حسنى تعدادى در حدود 500 فر ازطرفداران این گروه در تاریخ 85/3/21 با تجمع در مقابل کنسولگرى ایران در کربلا اقدام به سنگ‏پرانى نموده که درجریان این اقدام تمامى شیشه‏ها و باجه‏ها خرد شده و با ورود به داخل ساختمان اقدام به نصب پرچم عراق کردند که‏متعاقب آن دو تن از مقامات محلى کربلا با کنسول نمایندگى ملاقات نموده و خواسته‏هاى هواداران را مبنى برعذرخواهى رسمى شبکه و پخش برنامه جوابیه خود از آن و هم‏چنین درخواست تضمین کتبى کنسولگرى به این‏که‏دیگر چنین برنامه‏هایى از این شبکه پخش نخواهد شد بیان نمودند و مجدداً تهدید کردند که اگر خواسته‏هایشان‏برآورده نشود ساختمان کنسولگرى را دوباره مورد حمله قرار داده و به آتش خواهند کشید. - هم‏چنین عده‏اى دیگر از هواداران وى در تاریخ 85/3/24 با حمله به کنسولگرى ایران در بصره بخش‏هایى از این‏ساختمان تازه تأسیس را به آتش کشیدند. لازم بذکر است قبل از اقدام شبکه کوثر حسنى با ادعاى این‏که »امام زمان‏فرموده من دارم مى‏آیم و مقدمات ظهور را فراهم نمایید« قصد داشت یک ماه را به حرم (بین‏الحرمین) بیاید که باپخش صحبت‏هاى آقاى کورانى، مریدان صرخى فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به تحرکاتى از جمل شکستن‏شیشه مغازه و اتومبیل مى‏نمایند. - هواداران در اقدامى دیگر در پاسخ به مخالفت آقاى مرتضى قزوینى علیه حسنى اقدام به ترور وى مى‏کنند که ازناحیه دست و پا مورد اصابت گلوله قرار مى‏گیرد لکن از این حادثه جان سالم بدر مى‏برد. - شایع است انفجار اخیر اتوبوس حامل زوار ایرانى در کوفه توسط عوامل حسنى و به قصد انتقام از ایران (شبکه‏الکوثر) صورت گرفته است. - روحانى دیگرى بنام شیخ حیدر حسنى معروف به حسنى یمانى بهنگام حضورش در ایران همانند نامبرده ادعاهایى‏داشته که دستگیر و مدتى بازداشت بوده اما بهنگام مرخصى از کشور متوارى و اکنون در کربلا بسر مى‏برد و همان‏ادعاهاى واهى و مرید پرورى را دنبال مى‏کند و ادعاى سیادت نیز دارد. - حسب اطلاع هواداران حسنى پس از ناکامى براى ورود به حرم امام حسین(ع) و در تاریخ 85/5/23 بمنظورانتقام‏گیرى اقدام به راهپیمایى در شهر کربلا مى‏نمایند و به‏صورت مسلخانه به مراکز پلیس یورش مى‏برند که پلیس‏بغداد بلافاصله نیروهاى کمکى خود را راهى کربلا مى‏نماید و موفق به سرکوب هواداران حسنى مى‏شوند لکن‏تیراندازى به‏صورت پراکنده ادامه داشته و پلیس براى آرام کردن جو حاکم به شهر کربلا روز 85/5/24 را حکومت‏ نظامى و منع تردد اعلام مى‏نماید. خبر دیگر حاکى است طیف حسنى روز 85/5/25 و در حمایت از حسنى اقدام به راهپیمایى در شهر کربلا مى‏نمایدکه طبق برآورد به‏عمل آمده حدود 5 هزار نفر در این تجمع و راهپیمایى شرکت کرده‏اند که تعداد روحانى نیز در آن‏حضور داشته‏اند. خبر دیگر حاکى است طیف حسنى روز 85/5/25 و در حمایت از حسنى اقدام به راهپیمایى در شهر کربلا مى‏نمایدکه طبق برآورد به‏عمل آمده حدود 5 هزار نفر در این تجمع و راهپیمایى شرکت کرده‏اند که تعدادى روحانى نیز در آن‏حضور داشته‏اند. - در تاریخ 85/6/9 هواداران حسنى تعداد 16 نفر از جماعت صحن حرمین را سوار مینى‏بوس کرده و در منطقه‏اى درکربلا به قتل مى‏رسانند. موضع حسنى در قبال ایران نامبرده در مقاطع و مناسبت‏هاى مختلف در رابطه با ایران اظهار نظراتى انجام مى‏دهد. در واقع وى همیشه به ایران‏نگاهى بدبینانه داشته و همواره مى‏پندارد که ایران در کشور عراق قصد مداخله داشته و حتى دخالت‏هایى نیز داشته‏است و به همین جهت مخالفت خود را به‏طور علنى اظهار مى‏نماید از جمله اخیراً بیانیه‏اى به این شرح صادر کرده‏است: »ماجراى دخالت‏هاى ایران در عراق مسأله‏اى است که نیاز به اثبات و دلیل ندارد و حتى نیاز به انکار از سوى‏ایرانیان نیز ندارد زیرا خطاب‏هاى (آیت الله) رفسنجانى، تشویق‏هاى آقاى احمدى‏نژاد و تصریحات (حضرت‏آیت‏الله العظمی) خامنه‏اى همه دلالت بر این دارند که آن‏ها مورد خطابشان ارواح نیستند بلکه به افراد معلومى خطاب مى‏کنندکه داراى نفوذ، تأثیر و مراکزى در عراق کنونى هستند. سایر کشورهاى همسایه هم مانند ایران در تلاشند که تا از عراق‏استفاده نمایند. آن‏ها با ایجاد ناامنى درعراق مى‏خواهند آن را از یکپارچگى خارج کنند و به مریضى تبدیل کنند که‏خوب شدنى نیست.« پیرو چنین دیدگاهى جماعت حسنى در تابستان سال جارى با تجمع در بین الحرمین با لباس‏هاى یک دست و شبه‏نظامى به تظاهرات و مانور پرداخته و با پارچه نوشته‏هایى علیه جمهورى اسلامى شعارهاى اعتراض‏آمیزى مانند: - عتبات چرا در اشغال ایرانیان است. - سفارت ایران را بسته و سفیر را اخراج کنید. - عراق را از اسارت ایرانیان خارج کنید.
 


نوشته شده در  شنبه 85/10/2ساعت  9:52 صبح  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()